Frågor om hur det är att ha en tvillingsyster

Har fått lite frågor på en annan sida om hur det känns att vara tvilling, tänkte att jag kunde svara på frågorna här också så fler får veta. Om ni har fler frågor så är det bara att ställa dem här.

Står ni varandra nära?
- Ja, det gör vi. Vi vet allt om varandra!

Är ni lika långa?
- Nej, jag är lite längre än Tove.

Hur känns det att vara tvilling?
- Det känns oftast bra. Jag vet ju inget annat så lite svårt att svara på den här frågan. Ibland kan det vara lite jobbigt när folk glömmer bort vem av oss som har sagt vad, tror att vi är samma individ och att vi alltid ska tycka likadant.

Vad är det för speciellt med tvillingar i jämförelse med vanliga syskon?
- Att vi är ganska lika varandra till utseendet och sättet men vi är fortfarande två olika individer, haft henne genom hela mitt liv, att man alltid har en person i samma ålder som går igenom nästan samma faser i livet.

Är du och din syrra exakt lika? Eller ser man någon större skillnad?
- Nej, vi är inte exakt lika. Man ser skillnad på oss.

Är det jobbigt att typ "se sig själv" när man pratar med henne?
- Nej, eftersom jag inte ser mig själv i henne. Jag är en egen person och individ. Visst, jag ser väl vissa likheter med mig själv men jag ser ju ändå en helt annan person.

Vad är det mest negativa med att ha en tvilling?
- Jag vet inte. Det är väl att folk ibland kan ta oss som en och samma individ och tror att vi ska tycka samma saker jämt.

Hur är det med killar och sådant, alltså om ni är jättelika, det blir ju lite konstigt kanske varför han väljer just en av er om han har lärt känna båda eller vad man ska säga?
- Här spelar nog personligheten väldigt stor roll. Men det har hänt att killar som jag har varit med sedan går och är med Tove och tvärtom. Min senaste pojkvän såg i början inte skillnad på oss men det var min personlighet han föll för. Han tycker vi är väldigt olika som personer och det tycker dem flesta.

Vi har ett tvillingpar i vår klass och dem får nästan alltid samma fel på proven och nästan alltid lika många rätt i stort sätt, är det så för er med?
- Det behöver inte alls vara så men ja, Tove och jag får nästan alltid identiska resultat på proven. Men det beror mycket på ämne också. Jag är mycket bättre på matten än Tove men hon är istället bättre på engelska än mig.
Vad är det allra bästa med att ha en tvilling?
- Att det är en person jag haft i hela mitt liv, hon känner mig utan och innan. Jag har henne trots vad som än händer. Hon går igenom nästan samma saker och förstår precis vad jag menar. Hon är min trygghet och andra hälft.

Är ni lika varandra till beteendet?
- Nja, ibland kanske. Men vi är oftast väldigt olika!

Hur gammal är ni?
- Vi är 16 år gamla.
Har ni någon gemensam hobby?
-  Vi båda tycker om att åka skidor, vara på nöjefält och prata om livet. Vi har ganska lika intressen egentligen men jag är mer intresserad av sport och Tove är mer intresserad av kläder och skor. Tove är mer tjejig och jag är mer pojkaktig.

Har ni samma klädsmak?
- Vi delar kläder men jag klär mig mer grabbigt och Tove mer tjejigt oftast. Tove har mer en stil, jag skiter lite ibland vad jag har på mig. Jag tycker om att vara flexibel inom kläder. Ibland så har jag pälsväst och klackar och ibland en stor hood och jeans. Tycker det ska vara så, man ska inte låsa sig till en stil.

Kan du och din tvilling prata om allt?
- Ja, vad som helst.

Är det du som är äldst?
- Ja, jag är äldst. Två sekunder äldre (Kejsarsnitt)

Är ni två eller en äggstvillingar?
- Vi är enäggstvillingar, det är därför vi ser så lika ut.

Säger folk ofta att ni är lika varandra?
- Det är ifrån person till person. Vissa som har känt oss i flera år ser fortfarande inte skillnad medans vissa vi bara har känt i fem minuter ser skillnad direkt. Men ja, folk säger ofta att vi är lika varandra.

Vem är modigast av er? 
- Jag vet inte. Vi är modiga inom olika saker. Jag gillar extrem utmaningar som Downhill, köra fyrhjuling, skicross m.m.. Tove är mer modig inom det sociala och har lättare för att öppna sig. Hon tycker också mer om att shoppa vilket jag tycker kan vara ganska jobbigt, hatar att stå vid kassan och betala medans Tove tycker det är en baggis.

Hur är ni som personer? Vem är den duktiga, nördiga, ordentliga, busiga m.m?
- Jag älskar att underhålla så jag bjuder mycket på mig själv. Mina släktingar säger oftast att jag är clownen i familjen. Men jag är också den nördiga av oss två, visst vi är nästan lika duktiga men det är jag som bättre i skolan. Jag kan däremot inte hålla ordning eller vara ordentlig. Tove är väldigt noga av sig och mer seriös. Så det är är alltid stökigast i mitt rum om man säger så, hehe.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0